Jumaat, 8 Mei 2009

Nilai Waktu

Pembaca yang dikasihi, setiap manusia dikurniakan oleh Allah swt dengan waktu yang sama. Tidak seorangpun diantara manusia yang terkurang atau dikurangi waktunya. Masing-masing manusia dalam sehari dan semalam mendapatkan jatah waktu 24 jam sehari semalam.

Pembaca yang budiman, benar kita menadapatkan waktu yang sama, sehari semalam 24 jam. Benar tidak ada diantara kita dikurangi sedetikpun dari waktu kita, namun kita kadang-kadang menghadapi dua keadaan yang berbeza, kadang-kadang kita merasakan waktu kita sangat panjang, dan tidak ada apa yang dapatr kita lakukan untuk mengisi waktu tersebut. Mungkin pernah juga kita mendapati, kita tidak sempat sedikitpun untuk rehat, untuk makan, untuk tidur disebabkan tidak ada waktu kerana seibuknya kita, banyaknya kerja kita.

Inilah keadaan yang kadang-kadang, bahkan selalu kita hadapi. Tetapi tidak samakah waktu kita? Waktu kita tetap sama, cuma manusia selalunya tidak mengurus waktu dengan baik sehingga ada waktu yang berlalu kosong tanpa dimanfaatkan.

Dalam soal ini, waktu adalah suatu rahmat dan nikmat yang Allah berikan kepada kita. Tatkala kita masih hidup dan berksempatan, pergunakan waktu kita dengan baik. Sebab kalau sudah tiba saatnya kita dipangil waktu yang berlalu tidak dapat diambil kembali. Penyesalan dahulu adalah keberuntungan yang amat besar nilainya. Waktu adalah kehidupan kita sendiri.

Wallahualam.

Tiada ulasan: